Er zijn van die dingen… daar kun je niet zonder. Nou ja, theoretisch misschien wel, maar mooi dat we ze in de praktijk geen dag kunnen en willen missen.
We hebben het hier natuurlijk niet over de eerste levensbehoeftes. Eten, drinken, een dak boven je hoofd. Redelijk onmisbaar. Nee, we hebben het over de zaken die ons leven leuker maken. Makkelijker ook vooral. Luxe-artikelen, laten we eerlijk zijn, maar inmiddels zo’n vast onderdeel van ons leven dat we ze als redelijk onmisbaar beschouwen.
Met stip op 1: de mobiele telefoon (met Sim Only abonnement)
Vroeger raakte een mens in paniek als hij zijn sleutels niet kon vinden. Tegenwoordig beginnen we vooral rode vlekken te vertonen als we onze smartphone niet direct kunnen vinden. Een minuut zonder deze ‘trouwe vriend’ lijkt uren te duren.
Logisch? Best wel. Want dat handige apparaat heeft in de loop der jaren heel wat werk van ons of andere dingen overgenomen. Agenda? Niet meer nodig. Vaste telefoonlijn? Gebruikt niemand meer. Het nieuws? Lees je op je telefoon, iedere minuut van de dag. Weten of het binnen nu en een paar uur gaat regenen? Je smartphone weet het. Het valt nauwelijks voor te stellen dat de iPhone pas 10 jaar bestaat. Hoe deden we dat in vredesnaam, voor 2007?
Termen als Sim Only, onbeperkt internet en roaming… ze zijn inmiddels volledig ingeburgerd, wie had dat gedacht! Net als de markt voor telefoonhoesjes, en zelfs speciale winkels die uitsluitend smartphones verkopen of repareren. Waar je in de begintijd van de mobiele telefonie bij ieder abonnement een telefoon ‘cadeau’ kreeg, zijn de toestellen tegenwoordig zo prijzig geworden dat dat er echt niet meer in zit. Bij veel providers kun je ieder jaar, of iedere twee jaar verlengen met korting op een toestel (of een toestel op afbetaling), maar wij proberen toch echt wat langer met onze dure toestellen te doen, in combinatie met een Sim Only abonnement. Sim only, de naam zegt het al, is een abonnement waarbij je alleen een sim-kaart afneemt, en geen toestel.
Op twee: Netflix
Laten we eerlijk zijn: wat is een avondje bankhangen zonder Netflix? Precies. Ook weer zoiets waar we jaren zonder konden, maar inmiddels zeer aan gehecht zijn geraakt. Series en films kijken wanneer jou het uitkomt, en niet wanneer de omroepen het toevallig geprogrammeerd hebben. We kunnen er makkelijk aan wennen.
En niet alleen wij, uiteraard. Want iedereen met jonge kinderen zal erkennen dat Netflix ook een perfecte afleiding is die jou de kans geeft ongestoord te koken, douchen of zelfs even naar het toilet te gaan. Lang leve Netflix, hoera!
Op drie: budget make-up
Ook zo’n fijne trend: kwalitatief goede make-up voor spotprijsjes. Een mascara van een paar euro die beter werkt dan een dure uit de parfumerie, nagellakjes in alle kleuren van de regenboog die je rustig allemaal kunt kopen, omdat ze praktisch niks kosten. De drogisterijen doen goede zaken, merken als essence en CATRICE vliegen wereldwijd in een enorm tempo over de toonbank.
Vier: de robotstofzuiger
Hier wordt het misschien een beetje decadent, maar echt, wat is dit een geweldige uitvinding. Een stofzuiger die uit zichzelf je hele kamer stofzuigt, iedere dag opnieuw. Het enige wat jij hoeft te doen is zorgen dat de vloer vrij is, en zijn bakje met stof regelmatig geleegd wordt. Toegegeven, je kunt waarschijnlijk zonder, maar heb je er eenmaal eentje in huis dan wil je hem nooit meer kwijt. Echt niet. Nooit.
En tenslotte op vijf: online shoppen, wereldwijd
Wie had dat een aantal jaar geleden verwacht: vanuit je luie stoel over de hele wereld spullen kunnen komen, die vervolgens voor prima prijsjes thuis worden bezorgd? Wij konden er eind jaren ’90 alleen van dromen.
Inmiddels shoppen we voor kleding in Engeland en Amerika, en komen de nieuwste gadgets direct vanuit China onze voordeur binnen. Online vergelijk je makkelijk prijzen, en heb je veel meer keuze dan in de winkels. Al is het maar omdat je nergens zo veel winkels bij elkaar vindt dan op internet!
Toch heeft online shoppen ook een keerzijde: kijk eens naar al die winkelketens die failliet zijn gegaan! Hopelijk duiken er goede ondernemers in dit gat, die winkelen in de steden ook weer leuk maakt. Want al is het assortiment kleiner, gezellig langs de etalages slenteren is in het echt toch een stuk leuker dan online.
Dit artikel bevat gesponsorde content.