Er is iets waar veel vrouwen moeite mee lijken te hebben; zichzelf promoten. Het geldt natuurlijk niet voor iedereen, laten we niet iedere vrouw over één kam scheren, maar over het algemeen willen we nogal eens wat te bescheiden zijn.
Niet handig
Bescheidenheid siert de mens, zou je zeggen, maar toch blijkt dit niet altijd zo te zijn in de praktijk. Op de werkvloer bijvoorbeeld. Het is zeker niet nodig om jezelf dagelijks, liefst in bijzijn van collega’s op de borst te kloppen hoe geweldig je je werk toch weer hebt gedaan. Dat wekt niet alleen irritatie, het is ook simpelweg wat overdreven. Maar het andere uiterste, een collega met de eer van jouw werk laten strijken, dat is ook bepaald geen aanrader.
Als je de spotlight verdiend hebt, ga er dan ook even in staan. Ja, ook als je dat ongemakkelijk vindt en het liefst een beetje op de achtergrond blijft. Zo nu en dan jezelf een beetje promoten, laten zien dat je er bent, doet je carrière over het algemeen alleen maar goed.
Hard nodig
Waar het op de werkvloer vooral handig is om wat promotie in te zetten, is het in andere situaties simpelweg broodnodig. Run je een eigen bedrijfje, bijvoorbeeld, dan is een goede promotie onmisbaar om klanten te trekken. Tegenwoordig kun je veel klanten digitaal werven en bereiken, maar vaak is het ook goed om je publiek eens in de ogen te kunnen kijken, en jezelf voor te stellen.
Een braderie, lokale markt of ander evenement in de buurt kan hiervoor de perfecte gelegenheid zijn. Hier ontmoet je jouw potentiële klanten, en kun je zelfs met hen in gesprek gaan. Zorg dat je goed promotiemateriaal bij je hebt, je kunt bijvoorbeeld flyers bestellen met alle info die je de mensen mee wilt geven, en deel dit uit aan geïnteresseerden. Probeer direct een praatje aan te kopen, en vertel hen over je business. Natuurlijk zorg je dat je flyers precies uitstralen wat jij met je bedrijfje wilt zijn. Zorg bijvoorbeeld dat er een mooie foto van jezelf op staat, zodat mensen die de flyer later tegenkomen zich jou weer herinneren. En wees niet te bescheiden! Is jouw taartenwinkel, kapsalon, lunchservice of wat voor bedrijf je ook hebt, de beste van de stad? Draag dat dan ook uit… en zorg natuurlijk dat je de verwachtingen waar kan maken zodra de klanten binnenstromen.