Beauty Fashion Getest Health Schoenen

Getest: Hansaplast Anti-Blaar Gel

‘Iemand een lumineus idee om blaren op de enkel/achillespees te voorkomen? en dan geen sokken, dat staat raar in zomerschoenen’, aldus Lifestylelogs Lyndsey op Twitter onlangs. Tal van tips kwamen binnen, van pantykousjes tot doorzichtige pleisters en sporttape, maar ook Hansaplast had een suggestie: probeer onze Anti-Blaar Gel eens, we sturen er meteen eentje op!

En zo geschiedde. Dit keer dus geen tape over de blaargevoelige plekken, maar een onzichtbare gel. Voor het oog een stuk beter, maar ook een beetje eng. De laatste wondjes van de vorige blarenexplosie zijn net genezen, en ik zit echt niet te wachten op weer weken gedoe met pleisters. Hopen dus maar dat de gel de beloftes waar maakt!

De Anti-Blaar gel legt een beschermend laagje over de huid, een glad laagje om precies te zijn. Breng het dus heel precies aan, om te voorkomen dat je steeds door je schoenen heen glijdt. Door dit laagje gaat je huid minder snel schuren en verminder je de kans op blaren dus aanzienlijk. Onze test wijst uit dat het effect het grootste is op gladde huidgedeeltes, bijvoorbeeld de bovenkant van je voet (handig bij leuke sandaaltjes met dunne riempjes!) of de zijkant van je enkel. Iets lastiger wordt het aan de achterkant van je enkel, waar de huid vaak wat gerimpeld en droog is. De gel kan dan zijn werk minder goed doen, en dus kan er toch wat irritatie optreden. Lastig is dat het vervolgens nauwelijks te doen is om alsnog een pleister aan te brengen, de plaklaag hecht niet aan de door de gel gladgemaakte huid.

Ook is de Anti-Blaar gel alleen geschikt als de blaren niet worden veroorzaakt door iets te wijde, slippende schoenen, wat vaak wel het geval is, met name bij blaren op de achillespees. Door de gladde gel glijden je voeten alleen maar meer in en uit je schoenen, en da’s niet de bedoeling. Ook te kleine schoenen worden door de gel niet opeens passend, was het maar waar, dus heb je altijd een blaar op je kleine teentje omdat deze simpelweg te weinig plek heeft in je schoenen, verwacht dan geen wonderen (al kan de gel ook dan zeker de ergste wrijving voorkomen!).

Voor de echte probleemplekken, in ons geval met name op de achillespees, durven we op een dag waarop er gewandeld gaat worden niet te vertrouwen op alleen maar de gel en is grover geschut toch nodig. Op een dag waarop je niet al te veel hoeft te lopen Γ©n met goedpassende, niet slippende schoenen wordt het echter een heel ander verhaal. Een klein beetje gel op de drukpunten van je schoenen en je voorkomt een hoop onaangename verrassingen.